Foto-opplæring


Etterhvert som vi gjør foto-øvelser vil jeg poste flere innlegg som beskriver oppgaven og resultatet.
Under disse første øvelsene har jeg ikke tatt noen av bildene/ holdt i et kamera. Kommer sikkert til å gjenta noen av disse øvelsene senere for å se hva jeg selv kan.

Brennvidde 1

Brennvidde er avstanden fra linsen til fokuspunktet på sensoren i kameraet. Det er dette som avgjør forstørrelsen på motivet som avbildes.

Oppgaven gikk ut på at vi skulle ta bilder med en tydelig forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn. Dette skulle vi gjøre på den videste vinkelen (brennvidden) og den nærmeste. Her har jeg tatt bilde med mitt Sigma 10-20mm objektiv, og brukt hunden min og en liten figur som modell.
ex 1 - Brennvidde - 10mm
ex 2 - Brennvidde - 20mm

Vi ser her at ved bruk av en videre vinkel, ser skillet mellom forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn mye tydeligere. Med en nærmere vinkel ser bildet litt mer flatt ut.

Brennvidde 2
Brennvidde er avstanden fra linsen til fokuspunktet på sensoren i kameraet. Det er dette som avgjør forstørrelsen på motivet som avbildes. I denne oppgaven skulle vi ta portrettbilder og så se hva som skjer på ulike brennvidder.
Brukte mitt Sigma 70-300mm objektiv.

70mm
300mm

Det som skjer er at det bildet med den videste vinkelen blir mer fordreid, som fører til at det ikke blir en veldig flatterende vinkel på en modell. Ellers får det bakgrunnen til å virke lenger ifra, altså øker dybden mellom modell og bakgrunn. Ble ikke så bra eksempler med dette objektivet, siden begge brennviddene blir ganske store.

Dybdeskarphet er et begrep som brukes innen fotografi for å angi hvor skarpt et bilde tar seg ut foran og bak fokuserings­planet i et motiv. De tre faktorene som avgjør dybdeskarpheten er: Avstanden til motivet, blenderåpning og blender. Har lagt med to ulike eksempler som viser ulikheten med stor og liten blenderåpning, og hva det gjør med dybdeskarpheten.



Lukkertid

Lukkertid dreier seg om hvor lenge sensoren i kameraet skal eksponeres for lys. Når en kombinerer lukkertid med blender kan man få mange ulike effekter, avhengig av motiv og tilgjengelig lys.
Vi skulle eksperimentere litt med lukkertid, hva som skjedde når vi holdt kameraet i ro på lang lukkertid og hva som skjedde når vi hadde rask lukkertid.
1/15 sek     f/4,5     ISO 500
På dette første bildet skulle vi holde kameraet i ro på 1/15 sek. Det som skjedde var at bakgrunnen ble skarp, mens motivet ble uklart fordi det beveget seg for raskt.

 Det andre bildet skulle vi prøve å følge motivet med kameraet. Det som skjedde var at motivet ble klart fordi vi følgte bevegelsen, mens bakgrunnen ble uklar.
1/15 sek     f/4,5     ISO 500
1/500 sek     f/1,4     ISO 800
Det siste bildet skulle vi ta med 1/500 lukkertid. Nå klarer vi å ''fryse'' både motivet og bakgrunnen.

Motlys 1 - auto og manuell

En motlyssituasjon, er en situasjon der lyskilden er bak motivet du skal ta bilde av. Utfordringen i slike situasjoner er å ha de rette innstillingene på kameraet, slik at ikke motivet blir for mørkt. Andre utfordringer kan være at bakgrunnen ikke blir for lys eller mørk. Vi skulle ta et bilde i auto (P) og et med manuelle instillinger. Ved å bare la kameraet gå på auto (P) bestemmer den alle instillingene uten å få vite hva motivet egentlig er. Derfor må vi stille inn innstillingene på motivet slik at vi får riktig eksponering. 

Nå er ikke disse bildene de beste eksemplene, men jeg tror de viser hva essensen i oppgaven var.
1/200sek,  f 4,5, ISO 250 
1/50,  f 1,6, ISO 320
Det første bildet er tatt med automatiske innstillinger og fører til en typisk motlyssituasjon, der motivet blir mørkt og vanskelig å se. I andre tilfeller, der lyskilden er ennå sterkere kan også motivet miste konturen. 

Det siste bildet er tatt med manuelle instillinger, og gjør at motivet kommer mye bedre frem med finere lys og finere farger. Lyskilden i bakgrunnen blir overeksponert og blir mindre detaljert enn med auto, men siden bakgrunnen ikke er motivet, gjør ikke dette noe. 

Motlys 2 - bruk av reflektor

Del to av motlys oppgavene. Først skulle vi ta en bilde med automatiske instillinger, og så et med manuelle og ved bruk av en reflektor.

1/200sek, f 5,0, ISO 320
1/160sek, f 4,0, ISO 320
Det med automatiske innstillinger fører til en typisk motlyssituasjon, der motivet blir mørkt og vanskelig å se. 

For å løse dette problemet, må vi få noe lys reflektert tilbake på motivet. Dette kan vi gjøre ved å bruke en reflektor eller en hvilken som helst hvist overflate, som isopor eller papp.

Resultatet vi nå får er et motiv som er godt opplyst, og en bakgrunn som ikke blir overeksponert- som det ble i det forrige innlegget. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar